MOBILNOŚĆ W POZNANIU
W dniach 06.11-12.11.2022 w Poznaniu odbyła się pierwsza mobilność w ramach
The International Visegrad Fund’s V4 Generation Mobility Mini-Grant No. 12210096. Projekt autorstwa Magdaleny Frąckowiak opiera się na współpracy między Technikum Energetycznym im. Henryka Zygalskiego w Poznaniu i Střední zdravotnická škola Pardubice. Motywem przewodnim tej wymiany jest inżynieria biomedyczna – połączenie wiedzy i umiejętności technicznych i medycznych, co doskonale koresponduje z obszarami kształcenia uczestników wydarzenia.
Pierwszą częścią projektu była wizyta uczennic i nauczycieli ze szkoły medycznej
z Czech w Poznaniu. W ramach tej mobilności uczestnicy brali udział w wycieczkach do różnych firm i placówek, a w czasie wolnym odkrywali zakamarki Poznania. Goście z Czech zostali powitaniu w Poznaniu w niedzielę wieczorem przez grupę uczniów i nauczycieli, którzy zrewanżują się im wizytą w marcu w Pardubicach. Nastąpiło przekazanie drobnych podarunków oraz przetransportowanie zmęczonych podróżą gości do hotelu.
Oficjalne rozpoczęcie projektu miało miejsce w poniedziałek w szkole. Tam po powitaniu uczestników i przekazaniu planów na ten tydzień uczniowie przeszli do pierwszej aktywności – integracji podczas przygotowywania prezentów dla dzieci z różnych oddziałów Szpitala Klinicznego im. Karola Jonschera, a następnie wspólne przetransportowanie
i przekazanie ich pracownikom szpitala. Po powrocie ze szpitala cała grupa udała się na spacer do Ogrodu Botanicznego. Spacer zaostrzył wszystkim apetyt, więc grupa wróciła na wspólny obiad w szkole. Po południu uczestnicy wybrali się na zwiedzania miasta.
We wtorek odbyła się wizyta na Politechnice Poznańskiej w Laboratorium Rapid Prototyping i Laboratorium Biomechaniki. Wydarzenie rozpoczęło się od krótkiej prezentacji odnośnie Uczelni i Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz gry rozwijającej kreatywność. Uczestnicy rywalizowali w grupach układając puzzle kreatywne. Następnie, po podzieleniu się na 2 grupy, uczestnicy wyruszyli do laboratoriów na pokazy.
Pierwszym z nich było laboratorium wydruku 3D, gdzie drukowane są rozmaite modele – od części ciała ludzkiego czy zwierząt aż po protezy i ortezy dla dzieci i dorosłych. Elementy drukowane są w różnych technologiach i z różnych materiałów zależnie od zastosowania. Przykładem była rekonstrukcja kości wokół oczodołu czy zmieniony chorobowo język z guzem ułatwiające zespołowi lekarzy przygotowanie się do poważnych zabiegów i „potrenowanie” na obiekcie o podobnej fakturze i konsystencji co ludzkie ciało. Z drugiej strony w laboratorium wytwarza się również elementy dające wsparcie pacjentom od zewnątrz, czyli np. usztywniacze i stabilizatory do złamanych kończyn, protezy kończyn. Te przyrządy medyczne są zazwyczaj dość drogą inwestycją, a w przypadku szybko rosnących dzieci, wykonywanie ich w technologii druku 3D daje możliwość nadążania za zmieniającym się ciałem dziecka, nie rujnując przy tym portfela rodziców. Największą zaletą jest jednak możliwość idealnego dostosowania elementów do potrzeb i wymagań pacjenta, a także personalizacja ich wyglądu.
Drugim z odwiedzanych miejsc było laboratorium biomechaniki, gdzie za pomocą aparatury BTS Smart i platform dynamometrycznych dokonuje się analizy ruchu, rozkładu działających na ciało sił i zachowania w trakcie lądowania. Uczniowie mieli okazję przetestować na sobie działanie systemu poprzez wykonanie kilku skoków w górę. Tak prosta czynność okazała się jednak bardziej skomplikowana niż wydawało się na pierwszy rzut oka. Ochotnik musiał przypiąć sobie na wysokości talii marker, a następnie wejść w odpowiednim miejscu na platformę i wykonać jak najwyższy podskok, lądując w wyznaczonej strefie. Podobne próby wykonywane były wcześniej np. dla zawodniczek koszykówki, celem analizy sposobu lądowania i dzięki temu ograniczenia liczby kontuzji w trakcie gry zawodowej w meczach ligowych.
Po tej wizycie cała grupa wzięła udział w spacerze po kampusie Piotrowo a następnie udała się na obiad do Baraboo. Tam, podczas planowania popołudniowej aktywności dla grupy, narodził się u p. Marka Kubiaka pomysł zorganizowania w zaprzyjaźnionym klubie Agawa turnieju darta. Grupa przeniosła się do Agawy, gdzie rozegrano turniej, a jego zwycięzczynią okazała się p. Monika Jelínková (nauczycielka i opiekunka grupy gości), która w finale pokonała p. Magdalenę Frąckowiak.
Kolejny dzień odbywał się pod znakiem technologii ciepłowniczych, czyli wizyty
w elektrociepłowni Karoli zarządzanej przez firmę Veolia Energia Poznań. Podczas wycieczki po terenie ciepłowni uczestnicy poznali historię tego miejsca, jego znaczenie dla rozwoju miasta Poznania, jego obecną rolę w zaopatrywaniu mieszkańców w ogrzewanie miejskie
i ciepłą wodę użytkową oraz przebieg procesu przygotowania wody, ogrzewania jej i rozsyłania w różne części miasta. Przewodnikiem po terenie był p. Adam Grzezierski, którego uczniowie naszej szkoły mieli już okazję poznać i polubić podczas wcześniejszych wycieczek branżowych. Po zwiedzaniu zakładu grupa udała się na obiad – tradycyjne polskie pierogi w Pierogarni Stary Młyn. Na koniec były zakupy pamiątek z Polski i udanie się na zasłużony odpoczynek.
Czwartek okazał się być najbardziej emocjonującym dla gości dniem, ponieważ odbywało się zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej, czyli jednego z najnowocześniejszych miejsc tego typu w Europie. Tam uczestnicy mogli sprawdzić swoje siły przy wykonywaniu zastrzyków, różnych badań i zabiegów medycznych, w tym uczestniczyli w symulacji porodu. Było to bardzo pouczające doświadczenie, a dla części młodzieży wręcz szok. Za to uczennice ze szkoły pielęgniarskiej z Pardubic były zachwycone i nie chciały opuszczać tego fascynującego miejsca. Po obiedzie był jeszcze spacer na Ostrów Tumski i dalsze zwiedzanie miasta.
Piątek wieńczył mobilność w Poznaniu w dniu Świętego Marcina. Od rana była wizyta w nowym zoo w Poznaniu, obiad w hotelu, wręczenie gościom certyfikatów udziału w projekcie, a pod wieczór wizyta na uroczystych obchodach imienin ulicy Święty Marcin i zjedzenie tradycyjnego rogala świętomarcińskiego.
Goście odjechali z Poznania w sobotę, żegnani przez najwytrwalszych towarzyszy z naszej Szkoły. Jedna i druga grupa już nie może doczekać się rewanżowej wizyty w Pardubicach w końcu marca 2023 roku.