W czasie, gdy uczniowie mogli odpocząć w wakacje, nauczyciele przygotowywali się do kolejnego roku szkolnego i podsumowywali ten miniony. Efektem podsumowania projektu Szkoła Wodorowa realizowanego przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego było przygotowanie przez p. mgr inż. Magdalenę Frąckowiak sprawozdania
z przeprowadzonych działań i zgłoszenie tych aktywności do udziału w konkursie „Edukacja Wodorowa”. Zaangażowanie zostało docenione, a nasza Szkoła została wybrana jako jeden
z trzech laureatów konkursu. Nagrodą był udział jednego przedstawiciela Szkoły w wyjeździe studyjnym do Szwecji w dniach 25-28.09.2022, gdzie uczestnicy mieli okazję zapoznać się
z jednymi z najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie energetyki wodorowej, aktualnie działającymi na szeroką skalę.
Uczestnicy wraz z p. Jackiem Bogusławskim – Członkiem Zarządu Województwa Wielkopolskiego oraz p. Michałem Ptaszyńskim – Naczelnikiem Wydziału Wielkopolska 2050 zostali przywitani w Göteborgu przez p. Pawła Sermaka z Nilsson Energy – jednego z pionierów wodorowych w Szwecji oraz p. Lindę Emilsson, reprezentującą Bussines Region Gothenburg. Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia gości i gospodarzy oraz prezentacji trudnej drogi przemiany Göteborga od zniszczonego przemysłem stoczniowym wybrzeża aż po zeroemisyjne, nowoczesne, przyjazne środowisku miasto jakim jest dziś.
Następnie grupa wzbogacona o obecność Martiny Wettin – współzałożycielki Nilsson Energy i dyrektora działu rozwoju oraz Evy Corell – szefowej działu komunikacji, przeniosła się do Gateway Säve, gdzie na terenie byłego lotniska zaprezentowane zostało SEEL – Szwedzkie Laboratorium Transportu Elektrycznego. Jest to ogromne przedsięwzięcie, w którym możliwe jest badanie nie tylko ogniw stanowiących źródło napędu dla pojazdów, ale także całych pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym w ekstremalnych warunkach. Tak szeroko zakrojone badania pozwalają na dokładną analizę możliwości transportu ogniw paliwowych, ich składowania i reakcji na zmieniające się warunki zewnętrzne, co przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa użytkowników pojazdów i urządzeń.
Oprócz SEEL, w tym samym kompleksie budynków odbył się pokaz rozwiązań
w zakresie transportu i przechowywania wodoru oraz kontenerowych elektrowni zasilanych ze źródeł odnawialnych, np. paneli fotowoltaicznych. Takie „mobilne” magazyny energii sprawdzają się w miejscach o ograniczonym dostępie do energii elektrycznej, np. na pustyniach Australii czy w Afryce.
Zwieńczeniem dnia była wizyta w Agnesbergu w domu p. Hansa-Olofa Nilssona – założyciela i dyrektora technicznego firmy Nilsson Energy i jego żony. Dom to budynek off-grid, czyli całkowicie odłączony od zasilania zewnętrznego i samowystarczalny. Został zbudowany według pomysłu i projektu p. Nilssona w roku 2013. Na jego wyposażeniu są panele fotowoltaiczne wbudowane w ściany i dach, nowoczesny system izolacyjny oraz elektrolizer wraz z osprzętem, w którym z wody wytwarzany jest wodór. Hans-Olof jest niesamowicie kreatywną osobą z zacięciem technicznym i zamiłowanie do ochrony środowiska. Stąd też pomysł na dom, który miałby jak najmniej negatywny wpływ na środowisko. Jego konstrukcja jest o tyle niezwykła, że powstała jako pierwsza w Europie i jedna z pierwszych na świecie i nie jest trzymana w tajemnicy – wręcz przeciwnie, państwo Nilsson chętnie dzielą się swoją wiedzą i pomysłami a sam dom stanowi „poligon doświadczalny”, ponieważ testowane są w nim nowe rozwiązania technologiczne w czasie rzeczywistym. Pozwala to na obserwacje i analizy na zupełnie innym poziomie niż to, co osiągalne jest w laboratorium.
Kolejnego dnia uczestnicy zostali zaproszeni do Hydrogen Dome – w pełni funkcjonalnej przestrzeni pod kopułą, zasilanej wodorem i źródłami zeroemisyjnymi. Wizyta w tym miejscu pozwoliła na zapoznanie się z Krajowym Stowarzyszeniem Wodorowym, jednym z organów doradczych, odpowiedzialnych za przygotowanie Krajowej Strategii Wodorowej Szwecji. Następnie przedstawiciele laureatów w konkursie „Edukacja Wodorowa” zaprezentowali gospodarzom swoje działania w propagowaniu energetyki wodorowej już na poziomie szkół średnich i plan wzmocnienia bazy wiedzy społeczeństwa o wodorze, co sprzyjać będzie w przyszłości łatwiejszemu przestawieniu się z paliw kopalnych na wodór i inne źródła zeroemisyjne. Zebrani omawiali również możliwości nawiązania i kontynuowania współpracy w zakresie przemysłu oraz edukacji.
Na koniec odbyło się krótkie zwiedzanie Chalmers – Politechniki w Göteborgu oraz spacer nabrzeżem i przejażdżka darmowym tramwajem wodnym w kierunku widowiskowej Opery.