Technikum Energetyczne od września 2017 r. realizuje projekt Erasmus + Akcja 2: Partnerstwa strategiczne – współpraca szkół. Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na realizację międzynarodowego projektu
„Sharing European Values by National Films” – „Wartości europejskie w filmach narodowych”.
Naszymi partnerami są uczniowie i ich opiekunowie z następujących szkół:
-
OU ”Nikola Yonkov Vaptsarov”, Berkovitsa ww Bułgarii
-
Instituto Educacion Secundaria La Soledad, Villafranca De Cordoba w Hiszpanii
-
Kutahya Ozel Doga Anadolu Lisesi, Kutahya w Turcji
-
I.I.S.S.Pertini, Campobasso we Włoszech
Działania i ramy czasowe projektu
- Międzynarodowe spotkania projektowe – spotkania robocze dotyczące koordynacji i realizacji projektu – grudzień 2017 w Hiszpanii To wtedy nasi koordynatorzy ustalają kiedy, gdzie i jakie konkretne działania podejmiemy w czasie spotkań mobilnościowych z naszymi rówieśnikami z partnerskich szkół. W maju 2019 w Turcji koordynatorzy dokonają podsumowania projektu.
- Międzynarodowe działania związane z uczeniem się, nauczaniem, szkoleniami [learning, teaching and training activities] – działania mobilnościowe, czyli wyjazdy do szkół partnerskich, których celem jest podniesienie naszych kompetencji w zakresie tematyki projektu i przyczynianie się do osiągnięcia celów projektu.
- Terminy międzynarodowych spotkań:
- Włochy – marzec 2018,
- Bułgaria – maj/czerwiec 2018,
- Polska – październik 2018,
- Hiszpania – maj 2019.
Informacje ogólne
Zadania ogólne przedstawione zostały na oficjalnej stronie projektu.
Program Erasmus+ został opracowany tak, aby wspierać kraje uczestniczące w programie w zakresie efektywnego wykorzystywania potencjału kapitału społecznego oraz promowania idei uczenia się przez całe życie. Erasmus+ to również odpowiedź na potrzeby współczesnej Europy oraz wyzwania, które przed nią stoją. Najważniejsze z nich zostały przedstawione poniżej.
- Stopa bezrobocia młodzieży w całej Unii Europejskiej wynosi ok. 20 proc., a w niektórych państwach członkowskich nawet ponad 50 proc., z tego też powodu walka z nim stała się jednym z najpilniejszych zadań rządów europejskich. Erasmus+ ma pomóc przezwyciężyć ten kryzys, wzmacniając i usprawniając systemy edukacji i szkoleń oraz umożliwiając obywatelom zdobywanie umiejętności wymaganych dziś przez pracodawców.
- Program Erasmus+ został opracowany tak, aby wspierać starania krajów uczestniczących w programie na rzecz efektywnego wykorzystywania potencjału umiejętności ludzkich i kapitału społecznego Europy, potwierdzając jednocześnie zasadę uczenia się przez całe życie przez powiązanie wsparcia na rzecz uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformalnego w dziedzinach kształcenia, szkolenia i sportu. Program zwiększa również możliwości z zakresu współpracy i mobilności dotyczące krajów partnerskich, przede wszystkim w dziedzinie szkolnictwa wyższego i młodzieży.
- Erasmus+ pomaga promować systemowe reformy w krajach uczestniczących zgodnie ustaleniami na szczeblu Unii Europejskiej. W tym zakresie konieczne jest również zapewnienie organizacjom młodzieżowym i osobom pracującym z młodzieżą możliwości szkolenia oraz współpracy w celu nadania pracy z młodzieżą wymiaru europejskiego.
Cele ogólne projektu
- wzmocnienie u uczniów poczucia solidarności europejskiej,
- poznanie kultur krajów partnerskich w kontekście wartości europejskich,
- umożliwienie uczestnikom projektu tj. uczniom i nauczycielom doświadczania wielojęzyczności i wielokulturowości krajów partnerskich,
- powiększanie zainteresowania innymi krajami,
- zwiększenie wrażliwości młodych ludzi na odmienność kulturową i poszukiwanie podobieństw,
- zakorzenienie tolerancji wobec osób pochodzących z innych kultur,
- usprawnienie rozwoju społecznego uczniów,
- usprawnienie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim jako językiem komunikacyjnym projektu,
- odkrywanie potencjału uczniów w dziedzinie języków obcych, wiedzy ogólnej i kompetencji cyfrowych,
- aktywizowanie uczniów poprzez angażowanie się w życie szkolne i społeczne,
- stymulowanie twórczego myślenia oraz kreatywności,
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, syntezy, rozwiązywania problemów na podstawie własnych doświadczeń,
- zwiększenie autonomii uczniów, umiejętności współdziałania i organizacji pracy,
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i dzielenia się obowiązkami,
- wzbogacenie życia szkolnego,
- zdobycie przez uczniów umiejętności wspólnego działania i projektowania tych działań,
- podniesienie jakości pracy szkoły,
- rozpowszechnianie wypracowanych materiałów jako jedno z głównych założeń projektu i w efekcie podniesienie prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.