Pierwsze spotkanie w ramach działań związanych z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami odbyło się w szkole partnerskiej w Campobasso we Włoszech w dniach 11-17 marca 2018r. Celem spotkania było zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pisaniem scenariusza i technikami kręcenia filmów. Spotkanie zostało zainicjowane przemówieniem powitalnym burmistrza Campobasso Pana Antonio Battista. Pan burmistrz podkreślił jak ważny jest udział współczesnej młodzieży w projektach międzynarodowych, dzięki którym młodzi ludzie odnajdują się w różnych sytuacjach społeczno-kulturowych, przez co poszerzają swój światopogląd. W kolejnym etapie uczestnicy spotkania zostali oprowadzeni po szkole, gdzie mogli zapoznać się ze specyfiką szkoły, nauczanymi przedmiotami oraz pracowniami. Poza tym uczniowie zostali zaangażowani w ćwiczenia integracyjne, które zaowocowały przełamaniem nieśmiałości i rozbudzeniem ducha pracy.
W ramach realizacji projektu, uczniowie wyświetlili przygotowane w swoich szkołach fragmenty dwóch filmów w języku ojczystym, które poruszały problemy społeczne ważne w ich krajach. Przed prezentacją filmów uczniowie krótko opisali i streścili te filmy. Należy nadmienić, że, aby ułatwić odbiór i zrozumienie tych fragmentów, uczniowie będąc jeszcze w swoich szkołach przygotowali tłumaczenie dialogów w języku angielskim i umieścili je w prezentowanych fragmentach. Projekcji filmów towarzyszyły silne emocje, ponieważ zaprezentowane fragmenty poruszały delikatne problemy bohaterów związane z trudną sytuacją rodzinną, przemocą, dyskryminacją, osieroceniem i niepełnosprawnością. Następnie młodzież w grupach międzynarodowych przedyskutowała poruszone problemy, podzieliła się swoimi wrażeniami po obejrzeniu tych filmów, omówiła sytuacje, w których znaleźli się bohaterowie tych filmów i ich uczucia. W kwestii technicznej tworzenia filmów, centralnym punktem działań projektowych były warsztaty i dyskusje w grupach międzynarodowych związane z następującymi zagadnieniami: wyszczególnienie z wyświetlonych filmów elementów, które sprawiają, że treść i przesłanie filmu są czytelne i mocno oddziałują na widza; pisanie scenariusza obejmujące: czas i miejsce akcji, fabułę, bohaterów, dialogi, rekwizyty; omówienie zasad kręcenia filmu z uwzględnieniem oświetlenia, kadrowania, rodzaju ujęć, czyli kąta ustawienia kamery (obiektyw na poziomie oczu widza, ujęcia „z lotu ptaka”, „z żabiej perspektywy”), technik filmowania np. panoramowanie i tempa filmowania. W czasie odwiedzin miasteczka filmowego “Cinecittà Shows Off” pod Rzymem uczestnicy wzięli udział w warsztatach pisania scenariusza zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami. W części kulturowej gospodarze zapewnili uczestnikom wycieczki do najbardziej popularnych atrakcji turystycznych Campobasso i Rzymu: kościóła św. Jerzego, kościóła św. Bartłomieja, Katedry Świętej Trójcy, Zamek Castello, Muzeum Sannitico, Teatr Savoia, Muzeum “Misteri”, Plac Navona, Placu Hiszpańskiego, Panteonu, Fontanny di Trevi, Koloseum i Fori Imperiali. Po spotkaniu uczestnicy wypełnili przygotowaną przez gospodarzy ankietę, w której dokonali oceny spotkania, jego przebiegu, jakości przekazanych treści, osiągniętych celów i atmosfery.
Warsztaty przeprowadzone w szkole jak i w miasteczku filmowym dotyczące zagadnień tworzenia filmów pozwoliły uczniom i nauczycielom zdobyć wiedzę techniczną na ten temat, wyposażyły ich w podstawowe zasady, którymi będą kierowali się podczas nagrywania swoich filmów i dały pewność, że wykorzystując zdobytą wiedzę zdołają nakręcić dobre i wartościowe filmy. Zaangażowanie wszystkich uczestników w podjęte działania i aktywności w trakcie spotkania pozwoliły wspólnie ustalić przebieg dalszych działań służącym osiągnięciu celu projektu i dały przekonanie, że projekt zostanie pomyślnie ukończony. Po powrocie do szkoły, uczestnicy wyjazdu podzielili się z pozostałymi członkami szkolnego zespołu projektowego wrażeniami z pobytu w szkole partnerskiej, zdobytą wiedzą i przekazali, jakie działania projektowe należy podjąć w dalszej pracy.